Nationale week zonder vlees: 5-12 maart 2018

Waarom dat dan? En hoe...

Achtergrond:
De gemiddelde Nederlander eet in 2018 ongeveer 2x zoveel vlees als 50 jaar geleden. Dit komt omdat het gemakkelijk verkrijgbaar is en relatief gezien minder duur dan vroeger. De productie van vlees en zuivel trekt een zware wissel op natuur, milieu en klimaat. Twee derde van alle landbouwgrond ter wereld wordt gebruikt als weiland voor grazende dieren of de teelt van veevoer. Hiervoor is al veel natuur gesneuveld. Bij het houden van dieren komen CO2 en methaan vrij, o.a. door de mest. Deze broeikasgassen dragen bij aan de opwarming van de aarde. Bij de teelt van veevoergewassen worden insecticiden, onkruidverdelgers en kunstmest gebruikt wat schadelijk is voor het milieu.

Minder of geen vlees:
Steeds meer Nederlanders eten minder of geen vlees. Vegetariërs eten geen vlees. Veganisten nemen helemaal geen dierlijke producten. En flexitariërs eten op sommige dagen geen vlees.
Je kunt prima eten met minder of zonder vlees, als je andere producten neemt met voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Dat heet milieuvriendelijke(re) eiwitten nemen. Het RIVM stelt in het RAPPORT: “minder vlees eten voor betere gezondheid en beter milieu”: Als we minder vlees eten en minder frisdrank en alcohol drinken, is dat goed voor zowel onze gezondheid als het milieu.

Uitdaging:
Doe mee met de Nationale Week zonder vlees, van 5 tot 12 maart 2018.  Een week lang geen vlees eten. In de plaats daarvan vleesvervangers of andere eiwitten. Er zijn op internet, in kranten en ook in de magazines van supermarkten voldoende vleesloze gerechten te vinden.  HIER de 7 populairste vegetarische gerechten via de Volkskrant.

Wat ‘wint’ u ermee?
De Nationale Week Zonder Vlees becijferde dat een week zonder vlees één kippenleven uitspaart. Of de uitstoot van 114 kilometer autorijden. Of zeven maanden aan douchewater: de hoeveelheid water die nodig is voor de productie van een gemiddelde portie vlees gedurende een week.
Voor uzelf natuurlijk ook een stuk gezondheidswinst en een andere kijk op eten en het bereiden ervan.

Verder lezen? Hier wat achtergrondinformatie:
LINK    Bron: Milieucentraal
LINK    Bron: Greenpeace
LINK    Bron: De Vegetarische Carnivoor
LINK    Bron: Goodbite
LINK    Bron: Gezondheidsnet
LINK    Bron: NRC

De verschuiving naar een meer plantaardig eetpatroon heet met een duur woord eiwittransitie.

Reacties zijn gesloten.