Een gezonde jeugd …

Bewegen en spelen is gezond. Voor je lijf én je brein. Toch bewegen jongeren niet genoeg. Tijdens de Week voor de Gezonde Jeugd, 11-15 maart 2019, zet Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) samen met gemeenten, bedrijven, scholen en ouders een stap vooruit naar een gezonde omgeving voor de jeugd. Zodat ze fysiek, psychisch en sociaal beter toegerust zijn voor de toekomst. Klik HIER voor meer info en veel (beweeg)tips.
Veel volwassenen maar vooral ook jongeren zitten elke dag erg veel. Helaas is dat zitten soms meer hangen... Kijk HIER voor een interessante site met tips en lessuggesties over zitten.

Kinderen brengen een groot deel van hun dag door op school. Een school die op een structurele en samenhangende manier aan gezondheid werkt, noemen we een Gezonde School. De aanpak is praktisch, versterkt wat er al gebeurt en sluit aan bij de wensen van de school. De school staat centraal!
Op een Gezonde School worden structureel lessen gegeven over gekozen gezondheidsthema’s.  De fysieke omgeving is stimulerend, veilig en uitdagend voor leerlingen en medewerkers, bijvoorbeeld door een (groen) beweegplein. Gezondheidsproblemen of risicofactoren worden vroegtijdig gesignaleerd en er zijn afspraken en regels rond gezondheidsthema’s. Denk daarbij aan pesten, overgewicht, traktatiebeleid enz.
In de regio Betuwe/Rivierenland begeleidt GGD Gelderland Zuid scholen die een Gezonde School willen worden.
Bij NME Betuwe kunnen scholen terecht voor leskisten, excursies en gastlessen over de thema's voeding en natuur. Ook kunnen we scholen helpen bij het leren gebruiken van een Groen Schoolplein als Groen Leer- en Beweegplein, bij moestuinieren enz..

Kinderen zijn ook heel veel thuis. Ook thuis willen we werken aan hun gezondheid. Niet alleen gezonde voeding, ook gezond bewegen.
Als ouder kun je proberen de Schijf van Vijf als richtsnoer te gebruiken. Veel informatie en tips daarover staan HIER.
Een kind wat mee mag helpen een gezond menu samen te stellen en te koken, zal eerder ook leren genieten van dat gezonde eten. Zo ook helpt het eten uit het eigen moestuintje..
Laat je kind voldoende spelen, liefst ook buiten en/of bij een sportvereniging. Door met anderen te spelen worden sociale vaardigheden gestimuleerd. En ook risicovol spelen is leerzaam: ze leren daarmee hun eigen fysieke grenzen ontdekken. Vallen en opstaan hoort er letterlijk bij. Door (te) veel achter een beeldscherm te zitten bewegen kinderen minder / te weinig, hebben ze een verkeerde houding, lopen ze risico bijziend te worden en slapen ze slechter door het blauwe licht. Een hele uitdaging maar probeer het beeldgebruik te beperken!
NME Betuwe heeft eens allerlei tips verzameld wat te doen met je (klein)kinderen. Die staan hier.

Reacties zijn gesloten.