Naar buiten!

Onbekend maakt onbemind. NME Betuwe streeft ernaar dat inwoners en bezoekers, jong en oud, ontdekken en weten wat Rivierenland is en wat het te bieden heeft. Rivierenland is rust, ruimte, rivieren, bloeiende boomgaarden, fruit …. en nog veel meer. Ontdek je eigen leefomgeving, ga naar buiten want daar is veel te beleven!

NME Betuwe geeft ook leerkrachten van basisscholen handvatten om vaker naar buiten te gaan met de leerlingen, om lessen te geven op het (groene) schoolplein,  in een park of natuurgebied. Verwondering over o.a. kleine insecten, vogels, planten, bomen, leven in de sloot en de uiterwaard.

Buiten is zo veel te beleven en te leren. We zetten een aantal dingen op een rijtje en hebben veel links verzameld. Interessant voor zowel het onderwijs als gewone burgers.

NME en het basisonderwijs:

Leerkrachten kunnen bij het NME heel veel materialen lenen waaronder allerlei leskisten. Veel daarvan worden in de klas gebruikt maar krijgen extra meerwaarde als de leerlingen naar buiten gaan. Van kleine kriebelbeestjes zoeken tot ontdekken wat er allemaal in en om de sloot leeft. Ook het bezig zijn in een moestuin en daardoor leren hoe planten groeien en smaken. Of ervaren wat nou zo typisch is aan de herfst of een ander seizoen. In de leskisten zitten alle benodigde spullen, lessuggesties en eventueel werkbladen.

Met onze gidsen en die van NME Overbetuwe kunnen we ook excursies aanbieden in het bos, een park of bij de sloot. Zodat de leerlingen niet alleen in de klas uit een boek leren over de natuur maar vooral buiten door het zelf te zien, voelen, ruiken en ervaren. Goed opgeleide gidsen nemen de leerlingen in kleine groepjes mee en hebben onderzoeksmaterialen en zoekkaarten bij zich zodat de buitenles een succes wordt.

Typisch voor het Rivierenland zijn de uiterwaarden. Daarom hebben we samen met de collega’s van NME Rivierenland excursies ontwikkeld in de uiterwaarden: RIVIERenLAND. Voor groep 5/6 zijn er Dwaaltochten en voor 7/8 is er WaterLand. En heel bijzonder (voor 5 t/m 8): Woordvoerders voor de Schone Rivier. Geïnteresseerd geraakt? Kijk dan snel verder onder

https://www.nmebetuwe.nl/excursies-binnen-rivierenland/

In onze digitale catalogus https://www.nmebetuwe.nl/aanbod-po-bso/  staat alles in overzichtelijke categorieën zodat snel gezocht kan worden wat er is over natuur, planten, dieren, water enz. We hebben een aparte categorie “Naar buiten, alles voor een buitenles” met heel veel suggesties juist op het (groene) schoolplein en rond de school. En ook de excursies staan apart vermeld.

NB: zie voetnoot “Werkgebied NME”.

NME en de burgers van of bezoekers in Rivierenland:

In onze regio zijn naast vier NME-centra ook diverse landelijke en lokale organisaties actief. Zij nemen graag burgers mee op excursies en ontdekkingstochten door de natuur. En bij hen kunt u ook als vrijwilliger de handen uit de mouwen steken. U kunt het Rivierenlandschap ook ontdekken via de verschillende Klompenpaden die uitgezet zijn.  Onder de links hieronder staat er een met een lijst naar de diverse natuurorganisaties en meer interessants.

Interessante links voor onderwijs en burgers:

 

Interessante dagen en weken:

In onze Jaarkalender (te vinden onder de button op de homepage van www.nmebetuwe.nl ) staan een groot aantal speciale dagen en weken. Denk aan diverse tel-weekenden zoals van tuinvogels, bijen, vlinders enz. Maar ook Wereld Wetlands Dag, Nationale Buitenlesdag, Plantendag, Week van de Biologie, Dag van het Park, Slootjesdagen, Modderdag enz. enz.

Voetnoot: Werkgebied NME

Even voor de duidelijkheid: NME Betuwe biedt dit alles aan voor de basisscholen uit de gemeenten Buren en Neder-Betuwe. Omdat we intensief samenwerken met de collega’s van NME Overbetuwe kunnen ook de basisscholen uit Overbetuwe van ons aanbod gebruik maken.

Voor de scholen uit de andere gemeenten in de Regio Rivierenland verwijzen we naar de collega NME-centra. Welke dat zijn, staat op https://www.nmerivierenland.nl/wie-wat-waar/  Buiten Rivierenland kunnen scholen zoeken via https://www.nmegids.nl/

 

Reacties zijn gesloten.